Evo kako Plenković kani srušiti POSLJEDNJU BRANU KORUPCIJE; Koprić: Zna li on koliko je to opasno?! Evo kako Plenković kani srušiti POSLJEDNJU BRANU KORUPCIJE; Koprić: Zna li on koliko je to opasno?!
ugledni PROFESOR PRAVA ZGROŽEN POSTUPCIMA PRAVNIKA NA ČELU VLADE RH; JEDAN DNEVNIK DONOSI ŠOKANTNU PRIČU:

Evo kako Plenković kani srušiti POSLJEDNJU BRANU KORUPCIJE; Koprić: Zna li on koliko je to opasno?!

IzdvojenoPoveznica 10. lipnja 2019. Promise.hr

”Ako se ostvari plan, zakon bi postao besmislen, kao i samo povjerenstvo. A političari bi zauvijek bez ikakvih, pa makar i moralnih, sankcija mogli... Evo kako Plenković kani srušiti POSLJEDNJU BRANU KORUPCIJE; Koprić: Zna li on koliko je to opasno?!

”Ako se ostvari plan, zakon bi postao besmislen, kao i samo povjerenstvo. A političari bi zauvijek bez ikakvih, pa makar i moralnih, sankcija mogli skrivati informacije od javnosti, lagati, nalagati zapošljavanja stranačkih kadrova, koristiti svoju funkciju za probitak svoje rodbine i prijatelja…. Zvuči nevjerojatno, ali upravo je to krajnji ishod vrlo složene operacije koja se odvija daleko od očiju javnosti”, piše 24sata

U sjeni cirkusa koji prati raskol u Živom zidu te vrlo tužnih i ružnih događaja u Virovitici, u drugi plan je pao prvorazredni skandal oko pokušaja eutanazije posljednje (makar i nejake) institucije koja se bavi dijeljenjem packi političarima umočenim u nečasne radnje te uhvaćenim u sukobu interesa – Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa.

O pokušaju gušenja posljedne brane klijentelizmu, uhljebljivanju i korupciji te o zgražanju istaknutih predstavnika pravne struke nad teško objašnjivim postupcima pravnika Andreja Plenkovića kao i sudaca Ustavnog suda, pisao je novinar Ivan Pandžić u 24sata.

Prenosimo priču koja izaziva zebnju. Ako se navedene teze ostvare, moglo bi to itekako utjecati na stotine, pa i tisuće onih koji još dvoume – iseliti iz Hrvatske ili ne. Korak u smjeru smanjivanja ionako jadne i krhke institucionalne borbe protiv klijentelizma i korupcije mogao bi mnoge natjerati da počnu pakirati kofere. Istraživanja su pokazala, naime, da ljudi ne iseljavaju zbog siromaštva već mahom zbog nepravde, odnosno zbog korupcije, klijentelizma, pogodovanja, uhljebljivanja, nepostojanja pravne države…

Evo priče:

”Izmjene Zakona o sprečavanju sukoba interesa već su trebale biti donesene, ali još stoje u ladicama HDZ-ova ministra uprave Lovre Kuščevića, koji ih ne pušta na Vladu.

Nakon što je dao osnovni nacrt zakona i suočio se sa salvom kritika jer smanjuje ovlasti Povjerenstvu za odlučivanje o sukobu interesa, Kuščević se pravda da je zakon na usuglašavanju. No prema informacijama novinara 24sata od iznimno upućenih krugova, ne čeka se nikakvo usuglašavanje ministarstava, nego odluka Ustavnog suda u slučaju Tomislava Karamarka i njegova sukoba interesa koji je doveo do pada vlade prije tri godine.

Presuda bi spasila i Karamarka i premijera Andreja Plenkovića, koji tako od zakletih političkih neprijatelja postaju suborci protiv jedinog od rijetkih funkcionalnih antikorupcijskih tijela – Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa. Ako se ostvari taj plan, zakon bi postao besmislen, kao i samo povjerenstvo. A političari bi zauvijek bez ikakvih, pa makar i moralnih, sankcija mogli skrivati informacije od javnosti, lagati, nalagati zapošljavanja stranačkih kadrova, koristiti svoju funkciju za probitak svoje rodbine i prijatelja….

Zvuči nevjerojatno, ali upravo je to krajnji ishod vrlo složene operacije koja se odvija daleko od očiju javnosti.

A da sve ide u tom pravcu potvrđuje i nedavni dopis Povjerenstvu Andreja Plenkovića. Iako je puno više pozornosti u javnosti zaokupirala činjenica da je u zadnji tren zahtijevao izuzeće predsjednice Nataše Novaković jer je radila u HUP-u, stručnjaci upozoravaju da se puno veća opasnost skriva u drugom dijelu dopisa.

Premijer je kao pravnik i osoba koja vodi Vladu te može izmijeniti zakon u potpunosti, odrekao pravo Povjerenstvu da može odlučivati o načelima kojih se svaki političar mora pridržavati, a koja su sadržana u Zakonu o sprečavanju sukoba interesa. O čemu se točno radi.

Ne žele načelo po kojem dužnosnik treba postupati časno i pošteno?!

U Zakonu postoji članak koji kaže da svaki dužnosnik na javnoj funkciji mora svoj posao obavljati u skladu s vrlo pozitivnim načelima, postupati časno, pošteno, savjesno, odgovorno, nepristrano, čuvajući vlastitu vjerodostojnost i dostojanstvo povjerene dužnosti. Piše i da su za svoj rad odgovorni javnosti i građanima koji imaju pravo biti upoznati s ponašanjem dužnosnika u vezi dužnosti koju obnašaju.

Za kraj, piše i da ne smiju koristiti javnu dužnost za svoj osobni probitak ili probitak s njima povezanih osoba, te ne smiju biti ovisni prema osobama koje bi mogle utjecati na njihovu objektivnost.

Za kršenje tih načela nema novčanih sankcija, ali odluke Povjerenstva su u tim slučajevima izuzetno važne, što se najbolje vidjelo na slučaju Tomislava Karamarka, kad je pala vlada.

O povredi tih načela odlučuje samo Povjerenstvo o sprečavanju sukoba interesa i ako o njima ne bude odlučivalo, ono će ostati mrtvo slovo na papiru. Dosad je u 47 slučaja odlučeno da su dužnosnici povrijedili ta načela, a iako su te odluke pokušali osporiti, prvo Upravni sud, a zatim i Visoki upravni sud, presudili su u korist Povjerenstva.

Tako i u nedavnoj presudi u kojoj se Milan Bandić žalio da nije povrijedio načela djelovanja kad je i prije natječaja rekao da će zaposliti u Zagrebačkom holdingu Svetimira Marića, brata aktualnog ministra Gorana Marića. Sud ga je odbio.

Kad je došlo do toga da Povjerenstvo treba donijeti odluku o tome da je i Plenković bio netransparentan, nevjerodostojan, neodgovoran i nesavjestan u donošenju tzv. “lex Agrokora”, počeo je udar HDZ-a. Povjerenstvo je pokrenulo postupak jer Plenković nije govorio istinu javnosti kad je rekao da ne zna tko je pisao zakon, štoviše, znao je tko su autori, a nije ni spriječio da se dio njih kasnije obogati provodeći u Agrokoru zakon koji su pisali. Radi se o tzv. Skupini Borg na čelu s Antom Ramljakom.

Spas i za bivšu ministricu Dalić

Plenković je spriječio da se ta odluka donese jer je tražio da se predsjednica Povjerenstva Nataša Novaković izuzme zato što je prije toga radila u Hrvatskoj udruzi poslodavaca. A njih je financirao Agrokor. HDZ je istu činjenicu znao i kad je imenovao Novaković, a ona nije ni na koji način povezana s Agrokorom. Ali je manevar uspio jer je Upravni sud rekao da se mora odlučiti treba li se Novaković izuzeti u slučaju Martine Dalić. Samo što nema tko odlučiti treba li se ili ne Novaković izuzeti. Iz HDZ-a saznajemo da su oni bili svjesni da pet članova povjerenstva nisu jednoglasni oko toga treba li proglasiti Plenkovića kršiteljem zakona. Ako bi se Novaković sama izuzela, možda odluka i ne bi prošla. Upravo traju rasprave o tome tko bi trebao odlučiti o njezinu izuzeću, a tu je kupljeno vrijeme do odluke Ustavnog suda u slučaju Karamarka.

Karamarko je proglašen krivim u sukobu interesa jer je sudjelovao u odlukama oko Ine iako mu je supruga radila za lobista MOL-a. U drugom dijelu je proglašen da se nije držao etičkih načela jer javnosti nije otkrio svoju vezu s lobistom Jozom Petrovićem te tako nije postupao u skladu sa zakonom propisanim načelima.

I upravo se za taj dio čeka odluka Ustavnog suda kojemu se Karamarko žalio nakon što nije prošao ni na Upravnom ni na Visokom upravnom sudu.

Kad kumovi odlučuju

Ustavni sud na čelu s Miroslavom Šeparovićem, inače kumom Vladimira Šeksa, koji je savjetnik Plenkoviću, izgleda da će donijeti odluku po kojoj će osporiti dio odluke Povjerenstva u odlučivanju o načelima.

Time bi i Plenković bio spašen, ali i njegova bivša potpredsjednica Martina Dalić, o kojoj je već Povjerenstvo odlučilo da je prekršila zakonska načela kad je namjerno obmanjivala javnost da ne zna tko su autori “lex Agrokora”. Bio bi ekskulpiran i Tomislav Karamarko, ministar financija Zdravko Marić, Milan Bandić… Ali što je najvažnije, promijenio bi se zakon nakon te odluke.

Zaboravili da su jednom diplomirali pravo

Ministar uprave Kuščević više ne bi mogao biti proglašen krivim da ograničava Povjerenstvo, nego bi rekao da samo poštuje odluku Ustavnog suda. I tako bi Povjerenstvo i zakon postali besmisleni jer više ne bi moglo odlučivati ni o čemu bitnom.

Ustavni sud ima 13 sudaca, a ova odluka se ne mora donijeti većinom. Iako ih imenuje politika, neki suci su bivši članovi HDZ-a i SDP-a, trebali bi biti posljednja brana samovlasti. Ali često su bili na meti kritika, kao u slučaju Ive Sanadera, kad su poništili presudu iako ju je potvrdio Vrhovni sud. Ili kad su svojom odlukom osigurali slobodu Milanu Bandiću i pravno tumačili da nije utjecao na svjedoke iako je nagovarao svjedokinju na antidatiranje dokumenata. Ako postupe po ovom planu i sruše odluku o Karamarku te time omoguće sporne izmjene zakona, sami će sebi skočiti u usta. Ustavni sud je još prije osam godina zauzeo vrlo jasna stajališta što se tiče kršenja načela. Tad su naveli da je “Povjerenstvo preventivno antikorupcijsko tijelo kojemu je zadaća provođenje politike koja promiče sudjelovanje društva i odražava načela vladavine prava, pravilnog upravljanja javnim poslovima i imovinom, čestitost, transparentnost i odgovornost”.

Takvo tumačenje je dosad bilo štit i za rad Povjerenstva, ali sad bi zauzimanjem drugačijeg stava Ustavni sud to mogao poništiti.

Profesor upravnog prava Ivan Koprić kaže nam da je vidljivo kako je cilj Vlade zaustaviti povjerenstvo.

– Ako Ustavni sud to uradi, znači da stavlja politiku ispred prava. Tamo su svi pravnici, učili su ih naši profesori prava i neka se prisjete da ova načela vrijede u cijelom svijetu. Ako odluče suprotno, ispast će da kod nas načela ne vrijede – kaže Koprić.

Profesor zgrožen postupcima premijera

Kaže kako se šokirao kad je vidio da je premijer Plenković kao diplomirani pravnik tražio izuzeće predsjednice Povjerenstva Nataše Novaković u ovom slučaju, kao i da se poziva na to da oni ne bi trebali odlučivati o načelima djelovanja dužnosnika.

– Mislio sam da je vijest s nekog satiričnog portala. Mi smo u zadnjih 15 godina pod pritiskom EU donijeli više stotina zakona u koje smo ugrađivali upravo načela djelovanja. To rade sve moderne države jer bi inače zakonom trebalo propisati i predvidjeti baš svaku životnu situaciju, što je pravno nemoguće. Upravo načela kakva su sadržana u zakonu i o kojima odlučuje Povjerenstvo. Ne znam je li pravnik Plenković zaboravio što je slušao na prvim godinama studija – oštar je Ivan Koprić.

Opći napad na rad svih nezavisnih tijela

Kaže i da je Plenkovićev manevar s traženjem izuzeća puno opasniji nego što se čini na prvi pogled. Jer, osim što je itekako znao da Novaković dolazi iz HUP-a, itekako je znao da ona nije bila ni u kakvoj ovisnoj vezi o Ivici Todoriću, ali je ipak pribjegao tome manevru. Time je otvorio mogućnost da bilo tko učini isto kad se radi o bilo kojem odnosu dužnosnika i neke tvrtke članice HUP-a.

Ali još opasnije je, kaže, da se isti pravni manevar može primijeniti i na razna druga nezavisna tijela.

Premda njihove odluke podliježu sudskoj kontroli, traženjem izuzeća šalje se pogrešna poruka.

– Možda premijer nije ni svjestan kakvu je Pandorinu kutiju otvorio. To je opći napad na rad svih nezavisnih tijela i potencijalno jedan od najopasnijih koraka koje sam ikad vidio da se poduzima prema njima. A kad dolazi od predsjednika Vlade, onda je to rušenje cijele koncepcije nezavisnih tijela – istaknuo je Koprić, a prenosi 24 sata.

FOTO: Screenshot videosnimki YouTube-a; 24sata.hr

 

Komentari