Ukinuli pomoćnika u nastavi djeci s najvećim teškoćama, pa se čude gnjevu roditelja
PolitikaHrvatska 22. rujna 2024. Damir Kramarić
”Ispada da mnoga djeca s lakšim teškoćama zadržavaju svog pomoćnika u nastavi, dok djeca s težim teškoćama gube to pravo jer idu u posebne razrede. To znači da djeca s težim teškoćama mogu koristiti samo jednog pomoćnika u nastavi, što je nepravedno”, upozorava Andrea Lučić, predsjednica udruge raSTEM u SPEKTRU i majka djevojčice s autizmom četvrtog stupnja
Zbog skandalozne odluke da se od ove školske godine djeci s najvišim stupnjem teškoća ukine, de facto, pravo na pomoćnika u nastavi (!), pobunili su se brojni roditelji i udruge koje zastupaju prava djece s teškoćama. I tek kada su o njihovom opravdanom ogorčenju izvijestili mediji, oglasili su se odgovorni iz Ministarstva znanosti i obrazovanja, obećavši da će nastojati ispraviti nepravdu.
Bili u Ministarstvu; tamo se čudili onom što su čuli
”U utorak 17. rujna bili smo, nas nekolicina predstavnika udruga, na sastanku u Ministarstvu, gdje smo razgovarali s gospodinom Momirom Karinom, ravnateljem Uprave za potporu i unaprjeđenje sustava odgoja i obrazovanja. Rekli smo mu da u posebnim razrednim odjeljenjima nema troje do pet učenika, kako je propisano, već da ih često ima više, te da postojeći asistenti u nastavi ne uspjevaju ni približno dovoljno pažnje posvetiti svoj djeci. U posebnom razredu u školi u Rugvici imamo primjerice četvero djece s poteškoćama iz spektra autizma, plus ostala djeca s težim teškoćama. Svako takvo dijete trebalo bi imati svog asistenta, a ne da jedan asistent dolazi na sedmero ili devetero djece. Mnogo je takvih razreda s više od petero djece, a sa samo jednim pomoćnikom u nastavi, što je ogroman problem za tu djecu, njihove učiteljice i roditelje”, ističe Andrea Lučić, predsjednica udruge raSTEM u SPEKTRU i majka djevojčice s autizmom.
Dodaje potom da se ravnatelj Karin čudio kada su mu iznijeli te podatke te da je tvrdio da tako nešto ne bi smjelo postojati…
”Tražio je da navedemo konkretne primjere. Odgovorili smo mu da znamo za najmanje tri škole u Zagrebačkoj županiji u kojima u posebnim razredima ima više od petero djece s najvišim stupnjem teškoća, a sa samo jednim asistentom u nastavi. To su škola u Rugvici, u Dugom Selu i u Lupoglavu. Te razrede pohađaju djeca s teškim oštećenjima i svako dijete trebalo bi imati svog pomoćnika u nastavi, jer mnogi od njih ne mogu samostalno pratiti nastavu, ili ne mogu samostalno otići do WC-a. Naknadno su nam se javile još neke škole, koje imaju isti problem. I njih smo uputili na gospodina Karina. Mogu nam se i dalje javljati roditelji, odnosno ravnatelji škola koji imaju isti problem, jer je Momir Karin iz Ministarstva rekao da želi prikupiti što više informacija iz što više škola. Molimo predstavnike škola da pri tom ne uljepšavaju stanje, već da budu objektivni. S tim u vezi, dogovorili smo novi sastanak u Ministarstvu obrazovanja u prvom tjednu listopada, kada bi njihova radna skupina trebala predložiti nova rješenja, odnosno povećanje broja asistenata za djecu s najvećim teškoćama u razvoju, odnosno za djecu koja pohađaju posebna razredna odjeljenja”, objašnjava predsjednica udruge raSTEM u SPEKTRU.
Sedmero djece, a jedan pomoćnik?!
Kaže da u razredu u OŠ Rugvica kojega pohađa njihova kćer, ima sedmero djece, od kojih svi imaju pravo na asistenta u nastavi, no koji su od početka ove školske godine uskraćeni za njihovu pomoć, odnosno koji su sada primorani dijeliti jednog asistenta. Učiteljici u tom razredu dodatni problem stvara činjenica da su djeca različite dobi, što znači da nekima tumači nastavni program iz prvog, nekima iz drugog, nekima iz trećeg, nekima iz četvrtog, a nekima iz petog razreda.
”Posebno razredno odjeljenje u drugoj smjeni u istoj školi pohađa čak devetero djece s teškoćama u razvoju, u rasponu od šestog do osmog razreda. Svima njima ni približno nije dovoljna jedna učiteljica s dva asistenta u nastavi, jer je riječ o djeci s teškoćama kojima je nužan ‘jedan na jedan’ rad s pomoćnikom u nastavi, a ne da asistenta moraju dijeliti s drugom djecom. Jedna učenica, primjerice, ne može sama otići do WC-a, druga djevojčica ima Down sindrom, te rijetku bolest, odnosno alergiju na proteine u hrani… Djeca na nastavu nose svoju užinu, što znači da bi netko trebao budno paziti na svu tu djecu i maksimalno se u nastavi posvetiti svakome od njih, što je u ovakvim uvjetima nemoguće”, tumači Andrea Lučić, majka djevojčice s autizmom četvrtog stupnja.
Diskriminacija prema najpotrebitijima
Naglašava da je nova odredba pravilnika diskriminatorna prema djeci s najvećim teškoćama.
”Djeca s teškoćama koja pohađaju redovnu nastavu i dalje imaju pravo na asistenta u omjeru ‘jedan na jedan’. Tako ispada da mnoga djeca s lakšim teškoćama zadržavaju svog pomoćnika u nastavi, dok djeca s težim teškoćama gube to pravo jer idu u posebne razrede. To znači da djeca s težim teškoćama mogu koristiti samo toj jednog asistenta u nastavi, koji postoji u posebnom razredu, što je nepravedno”, podvlači čelnica udruge raSTEM U SPEKTRU.
Smatra, kaže, da je kvaliteta nastave u razredu kojega pohađa njezina kćer pala u odnosu na prošlu školsku godinu, unatoč činjenici da se učiteljica u tom razredu iznimno trudi i daje sve od sebe kako bi se maksimalno posvetila svoj djeci.
Nada se, kaže, će odgovorni u Ministarstvu shvatiti problem, te da će odobriti dodatne pomoćnike u razredima koje pohađa više djece.
”I ranije, kada je svako dijete s teškoćama imalo svog asistenta u nastavi, znalo se dogoditi da se neko dijete izgubi i nekamo odluta. Zamislite što bi se moglo dogoditi sada, kada je jedan asistent prisiljen voditi brigu o mnogo takve djece! Takve potencijalno opasne događaje trebalo bi nastojati izbjeći. Baš zato od odgovornih očekujemo žurne promjene, odnosno odobravanje većeg broja asistenata u nastavi”, zaključuje Andrea Lučić, predsjednica udruge raSTEM U SPEKTRU.