Nakon smrti pjevača, u HNK kulminira ogorčenje: ”Bio bi živ da se zaraza nije skrivala”, prozivaju i ministricu
Zagreb 10. prosinca 2020. Promise.hr
Valja podsjetiti da su umjetnici Opere HNK još u prvoj polovici studenoga upozoravali na skandal, no velika većina glavnih medija odbila je njihov vapaj objaviti! Osim što su ogorčeni na intendanticu HNK, umjetnici Opere i drugi djelatnici kazališne kuće su, kako doznajemo, nezadovoljni i postupcima ministrice Obuljen Koržinek, koja je u izjavi za RTL ranije omalovažila kaznenu prijavu sindikata protiv intendantice te je operne pjevače usporedila s nogometašima – kazavši da nogomet igraju i u vrijeme koronavirusa. Nije pri tom spomenula da za loptom trče na otvorenom, bez publike i da se informacije o zarazi ne skrivaju od igrača, niti od javnosti
Na zgradi zagrebačkog HNK jučer (u srijedu 9. prosinca) je osvanuo transparent s porukom ministrici kulture Nini Obuljen Koržinek: “Ministrice, izgubili smo igrača na terenu. Do kad mislite štititi izbornika?”
Autori poruke tako su podsjetili ministricu, ali i širu javnost, na tužnu činjenicu da je prije nekoliko dana od posljedica zaraze koronavirusom preminuo operni pjevač Ante Topić. No, još važnije, podsjetili su i na sporne postupke odgovornih osoba unutar kazališne kuće (prvenstveno intendantice Vrgoč) koje su, prema navodima umjetnika Opere HNK te prema tvrdnjama drugih djelatnika HNK, danima zataškavali i skrivali informaciju da je jedan statist zaražen i da se zaraza širi kazališnom kućom.
Zbog skrivanja informacije o širenju zaraze od strane Uprave i intendantice te zato jer djelatnici koji su bili u kontaktu sa zaraženim statistom (još 29. listopada) nisu odmah poslani u samoizolaciju, zaraza se, kako doznajemo, nastavila danima širiti. Vjerojatno bi Ante Topić danas bio živ, tvrde djelatnici HNK; da se informacija o širenju zaraze nije tako dugo skrivala!
”Nije isto raditi u kancelariji gdje sjede dvije osobe ili u orkestru gdje je stotinu osoba u jednoj prostoriji. Zaraza se proširila, a odgovorno tvrdim da da bi kolega Topić bio živ da su se bolje provodile epidemiološke mjere od kada smo saznali za prvog zaraženog, još koncem listopada na “Seviljskom brijaču”, izjavila je violistica Ana Marija Šir za Slobodnu Dalmaciju.
Valja podsjetiti da su umjetnici Opere HNK još u prvoj polovici studenoga upozoravali na skandal, u pismu kojega su poslali mnogim medijima, no velika većina glavnih medija odbila je njihov vapaj objaviti (razapinju blogericu koja je u taksiju odbila staviti masku, a o ovom velikom skandalu odbili su izvijestiti?!)
Portal Promise.hr je, zajedno s tek još par portala, objavio još sredinom studenoga dramatičan apel djelatnika HNK:
”Mi djelatnici Opere HNK u Zagrebu smatramo da je Uprava HNK prekršila zakon o Zaraznim bolestima te izbjegla zaštiti svoje djelatnike svjesno nas izlažući riziku tako što je Uprava ODBILA obavijestiti ansamble o zaraženom statisti od kojeg se zaraza počela širiti.
Naime, nakon sporne predstave ‘Seviljskog brijača‘ 29. listopada 2020., jedan statist obolio je od Covida-19 te javio Upravi koja je nakon toga privatno obavijestila samo dvoje djelatnika, gospodina D. R. i gospođu I. L., dok je u predstavi sudjelovalo cca. 30-ak ljudi te je oboljeli dijelio garderobu s našim kasnije zaraženim kolegama.
Pritom su u bliskom kontaktu bile garderobijerke i šminkerice koje se ovom prilikom zaboravljaju te ih nikada nitko nije obavijestio o cijeloj situaciji. Dakle, jasno je da zaraza kreće iz garderobe HNK-a. Uprava to i dalje negira, međutim ansambl zbora opere od Uprave zahtijeva objašnjenje koje se moglo svesti na ‘ali statist je dobro, nema teži oblik bolesti’ te ‘nema potrebe za panikom’!!! Također sugerira se kolegama da se u javnost ide s teorijom kako se nisu zarazili unutar HNK.
Njih 40-tak u operi simulirali orgije, povraćanje, puzanje po podu
Primjerice, u operi Carmen, čija je premijera bila 23. listopada na vrhuncu zaraze, gdje smo simulirali orgije, povraćanje, puzanje po podu, i to nas 40-ak na sceni!!!! Gospođa Vrgoč na svoju ruku potom mijenja uredbe i pravilnike od projekta do projekta. Tako smo u jednom danu dobili čak dva različita pravilnika. Higijena je pritom užasna. U Velikoj pokusnoj dvorani u kojoj održavamo probe, jedni nakon drugih, bez dezinfekcije, s nagomilanom prašinom i smećem po kutevima, bez stanke od pola sata, fluktuira i drama, i zbor, solisti, opera…
Probe staju tek kada kolege iz zbora i orkestra u cirkulirajućim mejlovima potvrđuju svoju zarazu. Uprava prisiljena stati s radom šalje samo dio ansambla na testiranje te nekim nejasnim neslužbenim dopisom bez pečata obavještava zbor i orkestar da su u izolaciji i to RETROGRADNO tjedan dana na bolovanju.
”Intendantica kaže da mi nemamo što zvati epidemiologe!”
Međutim svaka rasprava završi s insinuacijama intendantice ‘odvojite se onda od HNK’ te ‘nemate vi šta zvati epidemiologe, ja sam tu za vas’”, napisali su umjetnici Opere HNK u pismu čiju kopiju uredništvo Promise.hr posjeduje.
Zbog svega navedenog, Hrvatski sindikat djelatnika u kulturi podnio je kaznenu prijavu Državnom odvjetništvu protiv intendantice zagrebačkog Hrvatskog narodnog kazališta, Dubravke Vrgoč, a nakon smrti Ante Topića pojedini djelatnicu su istaknuli da će prijavu dopuniti i za ubojstvo iz nehaja jer je, kako tvrde zaposlenici, intendantica Vrgoč pokušala zataškati zarazu.
No, osim što su ogorčeni na intendanticu HNK, umjetnici Opere i drugi djelatnici kazališne kuće su, kako doznajemo, nezadovoljni i postupcima ministrice Obuljen Koržinek, koja je u izjavi za RTL ranije omalovažila prijavu sindikata protiv intendantice te je operne pjevače usporedila s nogometašima, kazavši da nogometaši nastupaju i u vrijeme koronavirusa (nije spomenula da igraju na otvorenom, bez publike i da se informacije o zarazi ne skrivaju ni od igrača, niti od javnosti).
Nakon smrti Ante Topića, na N1 gostovala je intendantica HNK Dubravka Vrgoč, koja je izjavila da je sve unutar te kazališne kuće bilo u skladu s epidemiološkim mjerama. “Oni koji me optužuju lažu”, rekla je Vrgoč.
“Što se tiče kaznene prijave za širenje zaraze – pravosuđe će odlučiti. A što se tiče druge sam, vjerojatno jedina u Europi koja se u kulturnim institucijama suočava s ovakvom optužbom. Teško je odrediti tko se kada i kako zarazio, pandemija nema putovnicu”, izjavila je, između ostaloga, intendantica Vrgoč.
Nakon njezina gostovanja, redakciju N1 zasule su brojne burne reakcije sindikalnih povjerenika i djelatnika HNK, koji su u svojim pismima izrazili negodovanje i ogorčenje onim što je javno iznijela intendantica Vrgoč.
‘Intendantica Vrgoč kontinuirano iznosi laži u javnost’
Mario Bokun, sindikalni povjerenik zbora Opere HNK u Zagrebu tvrdi sljedeće:
“U emisiji Izvan okvira Dubravka Vrgoč je iznijela niz neistina manipulirajući događajima u HNK koji se odnose na prošli mjesec, a koji su rezultirali fatalno- smrću našega kolege Ante Topića. Također, ustvrdila je lažno da oni koji ju optužuju za nemar, kršenje zakona i zataškavanje epidemije – lažu. No, upravo je ona ta koja kontinuirano iznosi laži u javnost.
Slične tvrdnje iznosi i prvakinja Opere Cecilija Car Hrgović:
“Covid-19 ušao je u HNK 29.10. putem covid pozitivnog statiste, koji je toga dana sudjelovao na predstavi Seviljski brijač, a u kojoj sam i sama nastupala i bila u bliskom kontaktu sa već spomenutim statistom cca pola sata bez ikakve maske ili distance. Mene su odlučili ne obavijestiti o ugrozi nego sam o istoj saznala od kolega, a ne uprave koja snosi odgovornost i koja je po svim zakonima dužna zaštiti zdravlje djelatnika, te ih upozoriti na zdravstvenu ugrozu i takodjer odmah poslati u izolaciju. Sama obavještavam obiteljskog liječnika i po njegovoj preporuci odlazim 10 dana u izolaciju!
Osim što se borim protiv laži potrebno je javnosti uputiti upit : Može li na čelu najveće kazališne kuće i kulturne institucije biti osoba koja umjesto da ponudi sućut i pomoć obitelji, broji sate nečijih proba, tražeći bilo kakav razlog izbjegavanja odgovornosti. Može li na čelu HNK-a biti osoba koja i dalje lažira podatke o zaraženima, koja smišlja kako će na sve moguće načine spriječiti da dio zaposlenika radi od kuće, koja se ponaša kao da je zdravlje ljudi i njihov život neka usputna činjenica i kojoj je Ante Topić kolateralna žrtva bahatog osobnog probitka samo zbog želje da njezino ime bude zapamćeno kao “jedinog jntendanta koji je radio za vrijeme pandemije”. Ukratko,osoba koja ne zaslužuje ništa osim prijezira mislim, i znam da ne može. Gospođo ministrice, krajnje je vrijeme da poduzmete oštre mjere!”.
Na gostovanje intendantice je reagirala i violistica Ana Marija Šir:
“Nakon što je u Vašoj emisiji Izvan okvira gostovala Dubravka Vrgoč, u jednom se trenutku spomenulo moje ime i prezime u kontekstu laganja, a ujedno imam potrebu napomenuti kako nemam osjećaj da je termin ‘orkestrašuša’ nužno iskaz poštovanja prema bilo kojoj akademskoj glazbenici koja se za svoju profesiju školovala od najkasnije devete godine života. Nisam korona – paničar, nisam dio nijedne političke struje koja intendantici radi o glavi, kao žena sigurno nemam problem s tim da bilo koju instituciju vodi žena i, najvažnije, ovo ni sa čije strane nije napad na Dubravku Vrgoč osobno.
U krajnjoj liniji, ne zaboravimo da je gospođa intendantica tužena od strane Hrvatskog sindikata djelatnika u kulturi, svakako ne na temelju nečijeg iskaza i plakanja već konkretnih dokaza i to puno prije no što je itko iz medija uopće došao do mene.
Nekoliko puta sam dala izjavu koju više nemam snage ponavljati, a iza koje stoje, ponovit ću, dokazi i pisani trag. Ali osnovno je, što se orkestra (i puhača!) tiče – zaraza se u orkestru pojavila 27.10. na predstavi Carmen. 04.11. je kolegici potvrđeno da je pozitivna, a jedan od kontakata sam ja. Ponavljam: jedan od kontakata prvozaražene osobe u orkestru sam ja. 04.11. se predstava održala kao i sve druge aktivnosti do 11.11. kad ja cijelom orkestru (jer je takav interni dogovor) šaljem vijest da je rezultat mog testa pozitivan i 11.11. navečer kolege i ja dobivamo sporni dokument u kojem decidirano piše da donesemo DOZNAKE od 04.11. Dotad nikad nije bilo govora da se predstave ili koncerti otkazuju zbog jednog zaraženog ili da svi kontakti idu u samoizolaciju”, prenijeli su njihove reakcije na N1.