Hrvati umiru sve masovnije! Izvješće Pučke pravobraniteljice otkriva zašto je tako
PolitikaHrvatskaIzdvojeno 11. travnja 2023. Damir Kramarić
”Posebno je velika smrtnost bila u ljetnim mjesecima 2022. kada su brojke značajno premašivale one iz 2020. i 2021.! Ukupan broj umrlih u 2022. bio je 8,8 posto veći u odnosu na prosječan broj umrlih u razdoblju 2015.-2019. godine”, navodi Pučka pravobraniteljica. ”Poruka ministru: Kad prestanete liječnicima dopuštati da rade po privatnim poliklinikama u radno vrijeme onda će se smanjiti i liste čekanja. Pregled kod otorinolaringologa na uputnicu se čeka mjesecima, ali možete nazvati sestru i dogovoriti pregled kod doktora u istoj ordinaciji u zagrebačkoj bolnici za 2 dana – i za 400 kuna”, stoji u jednoj od pritužbi građana citiranoj u Izvješću Pučke pravobraniteljice za 2022. godinu
Veliki prosvjed na Markovu trgu te najava generalnog štrajka liječnika obilježili su početak godine u Hrvatskoj. Brojni liječnici s razlogom već mjesecima ukazuju na opasno rasulo javno zdravstvenog sustava, no pri tom najčešće prešućuju brojne propuste pojedinaca iz vlastite struke.
Izvješće Pučke pravobraniteljice pokazalo je, naime, da su hrvatski građani imali itekako brojne i nerijetko utemeljene pritužbe na rad liječnika i drugih djelatnika unutar sustava zdravstva (o čemu čelnici liječničkih udruga i sindikata uglavnom ne govore).
Pučka pravobraniteljica je u Izvješću za 2022. godinu istaknula da je najviše pritužbi hrvatskih građana bilo upravo zbog (uskraćenog) prava na zdravlje, odnosno zbog neodgovarajućeg i nepravovremenog liječenja, propusta u informiranju pacijenata te drugih propusta.
Nebriga i nemar u zadarskoj bolnici
Djelatnike Ureda Pučke pravobraniteljice zamolili smo da nam iz Izvješća za 2022. godinu izdvoje pojedine pritužbe pacijenata, kako bi ih mogli objaviti te ukazati na konkretne probleme u sustavu (iz kuta pacijenata).
Uz pomoć glasnogovornice Pučke pravobraniteljice, izdvojili smo više konkretnih pritužbi:
”Prije tri godine, mom ocu puca kapilara u oku, a uslijed značajne razrijeđenosti krvi (…), oko se potpuno ispunjava krvlju i žurimo na hitnu, naravno vrijeme radnje je oko ponoći. Na hitnom prijemu, uz svu volju, djelatnici nemaju ni instrumente za prvi pregled – osvjetljavaju bjeloočnicu mobitelom, a kako Zadar nema oftalmologa, kontaktiraju Split i vozimo ga u Split (Zadar je turistički grad).
Prije dva tjedna, čovjek iz Njemačke, na odmoru u Zadru, prilikom cijepanja drveta udara se (i posječe) sjekirom po gornjoj strani dlana, pruža mu se prva pomoć i vozim ga na hitni prijem u Opću bolnicu Zadar.
– ‘Pričekajte!’ Čekamo, čovjeku dolazi loše jer gubi krv, podsjećam djelatnike da je riječ o posjekotini od sjekire i da je čovjeku loše. Odvoze ga. Šivanje 50 kuna, iskustvo toga da vas šiva (na stranu korona) osoba bez maske, dok u isto vrijeme priča i smije s drugim djelatnikom – neprocjenjivo. Moj sram – također neprocjenjiv. Ako niste znali, Opća bolnica Zadar vas oko termina pregleda obavještava telefonom, ako se niste stigli javiti – termin vam više ne treba. Nemoguće ih je dobiti na telefon, a poziv ne ponavljaju. Čekajte idući mjesec, odite na hitni prijem (jer zašto se ne bi pretrpao odjel koji ionako jedva funkcionira) ili idite privatno – jer nije da plaćate zdravstveno. Za ostale priče nemam snage.“, stoji između ostalog u pritužbi citiranoj u Izvješću Pučke pravobraniteljice za 2022. godinu.
‘Nema liječenja, osim ako ne platite privatniku’
Uz tu pritužbu stoji i objašnjenje Ureda pučke pravobraniteljice:
”Na organizaciju i opremljenost Opće bolnice Zadar pritužila nam se stanovnica Zadra navodeći da djelatnici na hitnom prijemu nemaju potrebne instrumente, da je šivanje posjekotine obavljao djelatnik bez zaštitne maske istovremeno pričajući s drugim djelatnikom te da se termini za preglede dodjeljuju telefonskim putem – ukoliko se građani na taj poziv jave. Postupak povodom ove pritužbe je u tijeku”, istaknula je Pučka pravobraniteljica.
„Nisam sigurna jesam li na pravoj adresi, ako nisam molim prosljedite dalje do ministra Beroša. Svaki građanin ima pravo na liječenje… Uče to djeca u školi. Na koje lijecenje kad sustav ne funkcionira…osim ako platite privatniku pretragu ili se nedo Bog ne razbolite do datog termina.
P.S. Poruka ministru zdravstva: Kad prestanete liječnicima dopuštati da rade po privatnim poliklinikama u radno vrijeme za koje ih narod plaća da rade u bolničkim ambulantama onda će se smanjiti i liste čekanja. Ili npr. pregled kod otorinolaringologa na uputnicu se čeka mjesecima ali ako želite možete nazvati sestru na privatan mobitel i dogovoriti pregled kod doktora u istoj ordinaciji u zagrebačkoj bolnici za 2 dana – i za 400kn“ , stoji, pak, u sljedećoj pritužbi, koju je također prokomentirala Pučka pravobraniteljica.
Termin dobili tek za godinu i pol!
Navela je da im u nekim slučajevima građani javljaju kako su termin za zdravstvenu uslugu dobili tek za godinu i pol dana pa se pitaju zašto plaćaju obvezno zdravstveno osiguranje, jer zdravstvenu zaštitu ne mogu dobiti kada im je potrebna.
”Ovako duge liste čekanja primoravaju ih da zdravstvenu zaštitu potraže kod privatnih pružatelja usluga te stoga s pravom izražavaju nezadovoljstvo, a neki si to ne mogu priuštiti pa im je zdravstvena zaštita uistinu i nedostupna”, zaključuje Pučka pravobraniteljica.
„Uđem na šalter gdje se ljudi prijavljuju… Rekla sam im da mi raste vrlo bolan umnjak i da su bolovi postali nepodnošljivi te da sam covid pozitivna osoba, ali da sam zvala prije i da su mi preko telefona obećali bar pogledati i pokušati pomoći, na što su mi rekli mi nemamo stomatologa već dvije godine ne možemo vam pomoći. Lijepo sam ih molila ako me mogu pustiti kod nekog liječnika da mi bar pomogne sa jačim sredstvom protiv bolova no onda su se počeli derati da oni nemaju stomatologa i nemam što ovdje raditi…“, stoji u sljedećoj pritužbi pacijentice citiranoj u Izvješću za 2022. godinu.
Uskrate zdravstvene zaštite na hitnim prijemima
Pučka pravobraniteljica je protumačila da je u navedenom predmetu Povjerenstvo HLK utvrdilo da je došlo do povrede Kodeksa medicinske etike i deontologije te da je pritužiteljici neosnovano uskraćena zdravstvena skrb, što je rezultiralo isprikom ravnatelja bolnice pritužiteljici.
”Na probleme i uskratu adekvatne zdravstvene zaštite na hitnim prijemima ukazivano je i u drugim pritužbama koje smo zaprimali u kojima se radilo o pacijentima starije životne dobi kojima se uslijed navedenoga pogoršalo zdravstveno stanje.
Pokrenuli smo ispitni postupak reagirajući i na okolnosti događaja u kojem je žena s otoka izgubila trudnoću dok je pokušavala stići do bolnice na kopnu. Ova situacija ukazuje na problem dostupnosti zdravstvene zaštite na otocima, na koji u nekoliko godišnjih izvješća skrećemo pažnju. Problem medicinskog prijevoza s otoka prepoznat je i u Nacionalnom planu razvoja otoka 2021.-2027. godine. U njemu se navodi kako se, ovisno o situaciji, za prijevoz hitnih pacijenata s otoka na kopno koriste helikopteri, trajekti, brodovi ugovoreni za prijevoz hitnih pacijenata te brodovi obalne straže i lučke kapetanije te policijski patrolni čamci koji nisu prilagođeni za ovu vrstu prijevoza. Iako MZ već niz godina pokušava nabaviti brze brodice i uspostaviti sustav hitne helikopterske službe i telemedicine te razviti sustav mobilnih ljekarni, to se još nije ostvarilo”, ističe Pučka pravobraniteljica.
Nalaze očitavaju 8 mjeseci nakon pretraga!
”Ljubazno Vas molim za informaciju o pravu na što hitniji termin kod specijaliste nakon obavljanja svih potrebnih pretraga. Naime, neurolog me uputio na tri različite pretrage koje su nakon prošle godine napokon obavljene, ali termin za očitanje istih, dobila sam tek iduce godine u lipnju. Dakle, nalazi ce tada biti stari minimalno osam mjeseci, a u tih 8 mjeseci puno toga može poći po zlu, ukoliko nalazi nisu u redu.“, stoji u sljedećoj šokantnoj pritužbi jedne pacijentice koja se obratila Uredu pučke pravobraniteljice.
Pučka pravobraniteljica u Izvješću navodi da se u pritužbama ukazuje kako na mrežnim stranicama HZZO-a ne stoje vjerodostojni podaci o duljini čekanja za pojedinu pretragu ili zahvat. HZZO navodi da su za točnost podataka odgovorne zdravstvene ustanove koje im ih dostavljaju, pri čemu HZZO potiče zdravstvene ustanove da dostavljaju ažurirane podatke.
”Nije nikako korektno da takve informacije navodite HZZO-u niti da plasirate takve informacije pacijentima. Molim provjeru za termin koji oglašavate na stranicama HZZO-a, ako ga nemate onda ispravite informacije koje plasirate.“, ističu neki pacijenti u svojim pritužbama.
Bolesnima nedostaje topla riječ bliske osobe
„Kako sam naveo, on je star čovjek, ne koristi se telefonom, a pošto su posjete pacijentima zabranjene, ni ja kao ni drugi članovi obitelji, ne možemo uspostaviti kontakt s njim, pitati ga kako se osjeća, dali mu je nešto potrebno te se moramo uzdati u dobrotu i vrijeme medicinskih sestara i doktora, koji su prezauzeti na Odjelu onkologije, da nam oni ukratko nešto više kažu o njegovom općem stanju te da mu prenesu naše pozdrave. Ja Vas molim za razumijevanje, jer iskreno ću Vam reći da moj stric poput jako puno onkoloških pacijenata, pripada u onu skupinu ljudi, kojima topla riječ od nekog njemu bliskog, vjerojatno jednako koristi kao i sama kemoterapija!“, opisao je problem jedan građanin u svojoj pritužbi, upozoravajući da mjere izolacije ponekad bolesniku mogu nanijeti veliku štetu.
Pučka pravobraniteljica je u tumačenju pritužbi na mjere izolacije u doba korone navela da je statistika broja oboljelih i umrlih od bolesti COVID-19 u 2022. godini bila mnogo manje u fokusu javnosti. No, navela je i neke zaprepašćujuće informacije, koje su, čini se, bile prešućivane pa i skrivane od hrvatske javnosti.
Uz malo zaraženih, Hrvatska pri vrhu po broju umrlih
”Iako je RH bila u sredini te povremeno i pri dnu ljestvice zemalja EU-a po broju zaraženih osoba na milijun stanovnika, tijekom gotovo cijele godine nalazila se pri samom vrhu po broju smrtnih slučajeva.
Od početka epidemije do 25. prosinca 2022. u RH je umrlo 17.521 osoba, a posebno je velika smrtnost bila u ljetnim mjesecima prošle godine kada su brojke značajno premašivale one iz 2020. i 2021. godine!!! Prema podacima DZS-a, ukupan broj umrlih u 2022. bio je 8,8 posto veći u odnosu na prosječan broj umrlih u razdoblju 2015.-2019. godine, odnosno epidemija koronavirusa je i dalje bila prijetnja ljudskom zdravlju i životima”, stoji u objašnjenju Pučke pravobraniteljice u dijelu Izvješća za 2022. godinu.
Zbog turizma tajili da je smrtnost rekordna?!
Zbog turističke sezone odgovorni su, prema svemu sudeći, prešućivali da je smrtnost od korone tijekom ljeta bila izuzetno velika!
”Broj pritužbi vezanih uz epidemiju našoj instituciji se smanjio, no početkom godine građani su nam se još javljali zbog poteškoća s COVID potvrdama. Da je administrativna pogreška kod upisa datuma početka samoizolacije mogla dovesti do ozbiljnih poteškoća, vidjeli smo u pritužbi građanina kojemu je kod prelaska granice, zbog navodnog kršenja samoizolacije, izdan obvezni prekršajni nalog. Pritužitelj je naveo kako zbog skorog rođenja djeteta mora redovito napuštati RH te smo tražili žurno postupanje HZZO-a koji je utvrdio nepravilnost, osigurao upis ispravnih podataka i opomenuo pritužiteljevu liječnicu”, ističe Pučka pravobraniteljica u svom Izvješću.
”Tijekom 2022. godine zaprimali smo i pritužbe kojima se ukazuje na uskraćivanje zdravstvene zaštite osobama starije životne dobi. Tako je pritužiteljica, koja naknadno ipak nije željela vođenje postupka, navela da liječnica Hitne pomoći tijekom intervencije nije željela saslušati ni pacijenta ni članove njegove obitelji te je, postavivši krivu dijagnozu, odbila prevesti pacijenta u bolnicu iako je imao hitnu uputnicu. Pritužiteljica je smatrala da je dob njenog oca bila razlog uskraćivanja zdravstvene zaštite, pri čemu je zaključila da „kada imaš 76 godina u očima zdravstvenog sustava si samo starac“.
Masovno zanemarivanje starijih pacijenata
Sličnu pritužbu zaprimili smo o starijem pacijentu čije se stanje danima pogoršavalo, a na kraju je došlo do puknuća neprepoznate aneurizme. Liječnici koji su ga pregledavali nisu napravili niti jedan laboratorijski nalaz, a pretrage su napravljene tek po dolasku u drugu, veću bolnicu. Na olako zanemarivanje zdravstvenih teškoća starijih pacijenata ukazuje i Udruga „starKa!, u čijem se očitovanju navodi da se u zdravstvenim ustanovama često mogu čuti komentari o životnoj dobi pacijenata uz napomenu da je „sretan što je uopće živ“, stoji dalje u Izvješću Pučke pravobraniteljice za 2022. godinu.
Katastrofalno stanje u zatvorima
U Izvješću Pučke pravobraniteljice za prošlu godinu zabilježeno je i mnogo pritužbi osoba lišenih slobode u zatvorskom sustavu:
”Kao što kažu da sam bio pregledan nisam niti jednom bio pregledan. Kad sam došao zvala me doktorica gdje me u hodniku samo ispitala da li pijem, da li se drogiram i da li uzimam terapiju i koliko imam kila. Kao i sve dečke u sobi. Kad sam napisao na listiću kojih sam napisao nekih 20 listića nisu me uopće zvali. Tek jednom kad sam napisao jadna vam majka …što vas je rodila tad sam dobio doktoricu nakon 20 listića prvi put od kad sam došao u zatvor u ambulantu. Reko sam joj da sam dobio šugu i da mi cijelo tijelo u plikovima od zmazanoće plahti i deka jer mi nisu prali 56 dana plahtu odnosno jednom. I rekla mi da skinem majicu da joj pokažem plikove. Prvo što me pitala je da li sam takav došao ja sam rekao da li me pregledala kad sam došao. Onda je zašutila…“, stoji u jednoj od pritužbi osoba koje su lišene slobode.
I tu pritužbu komentirala je Pučka pravobraniteljica riječima da se nastavlja porast pritužbi zatvorenika na nedovoljnu dostupnost zdravstvene zaštite.
”Većina kaznenih tijela nema zaposlene liječnike, već njihove usluge osigurava ugovorima o djelu. Kako nedostaje liječnika u javnom zdravstvu povećano su angažirani na svojim radnim mjestima, pa su manje u mogućnosti raditi dodatni posao u kaznenim tijelima, što utječe na duže čekanje zatvorenika U nekoliko kaznenih tijela navode da im je dostupno uglavnom vađenje zubi.
„Odbijam ići zubaru jer on samo čupa zube.“
Ističemo pritužbe dvojice istražnih zatvorenika kojima je nadležna policijska uprava odjavila prebivalište te su nakon toga onemogućeni koristiti svoje obvezno zdravstveno osiguranje. Kako ne bi bili uskraćeni za zdravstvenu zaštitu, kaznena tijela snose troškove. Povodom njihovih pritužbi pokrenuli smo ispitne postupke koji nisu bili okončani u vrijeme pisanja ovog Izvješća”, naglašava Pučka pravobraniteljica u dijelu Izvješća koje se odnosi na pritužbe osoba lišenih slobode u zatvorskom sustavu.
Na preglede čekaju i po 325 dana!
U posebno izdvojenom dijelu Izvješća Pučke pravobraniteljice stoji da su pacijenti na pojedine preglede u sustavu javnog zdravstva čekali gotovo godinu dana! Najviše se čekalo na UZV color dopler arterija i vena (325,4 dana), UZV dojke (270,9 dana), MR srca (236,8 dana) te UZV srca (232,9 dana).
FOTO: Ilustracija Pixabay; screenshot videosnimke
Tekst je dio projekta ‘Uništavaju li javno zdravstvo planski u korist privatnih poliklinika i kako će se siromašni liječiti?’, koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija – Agencije za elektroničke medije