EVO KAKO VARAJU BIRAČE: Podsjećamo na objave promašenih predizbornih anketa kojima su MULJALI građane EVO KAKO VARAJU BIRAČE: Podsjećamo na objave promašenih predizbornih anketa kojima su MULJALI građane
TweetEmailPrint Pročitajte tko je samo dva dana prije izbora HDZ-u predviđao 34,67 posto glasova birača i čak šest mandata; Kolakušiću samo 3 posto, a... EVO KAKO VARAJU BIRAČE: Podsjećamo na objave promašenih predizbornih anketa kojima su MULJALI građane


Pročitajte tko je samo dva dana prije izbora HDZ-u predviđao 34,67 posto glasova birača i čak šest mandata; Kolakušiću samo 3 posto, a Suverenistima svega 2,2 posto podrške te tko je taj veliki promašaj, bez naknadne isprike, objavio. Objavljivanje posve krivih ‘rezultata’  iznimno je opasno za demokraciju jer mnogi odustaju od izlaska na birališta ili od svog prvog izbora, ako im ankete sugeriraju da njihov favorit nema šanse prijeći izborni prag, što potpuno iskrivljuje volju birača. Ozbiljni mediji stoga bi se trebali istog trena zahvaliti agencijama koje sramotno ‘fulaju’ predizborne prognoze. No, jesu li promašaji tek slučajni…?

”HDZ bi na predstojećim izborima za Europski parlament mogao imati daleko najviše razloga za zadovoljstvo – i dalje osvajaju 6 mandata u EP! Gledano u postotcima, HDZ bilježi rezultat od 34,67 posto, što je blagi pad (cca 2 posto) u odnosu na prvo istraživanje. SDP bilježi blagi rast te građani očekuju da će na izborima osvojiti 21,1% glasova. Blagi rast bilježi i Živi zid koji je na 11,1 posto, dok je Most ostao na stabilnih 7,3 posto. Blagi pad bilježi Amsterdamska koalicija kojoj građani predviđaju podršku od 5,7 posto te osvajanje mandata koji bi se aktivirao tek nakon izlaska Ujedinjene Kraljevine iz Europske unije.

Ispod praga ostaje Lista Mislava Kolakušića (3,3 posto), Start (3,1%), MB 365 (2,8%), Neovisni za Hrvatsku (2,4%), Suverenisti (2,2%), Pametno (1,2%), HNS (1,2%), Možemo (1,1%) te HSLS (0,5%).

U Europski parlament tako ulazi prvih 6 kandidata s liste HDZ-a…” objavila je N1 televizija 24. svibnja ove godine (dva dana prije izbora!) rezultate istraživanja kojeg je za N1 Televiziju provodila tvrtka Oraclum na čelu s dr. sc. Vukom Vukovićem sa Sveučilišta u Oxfordu, a bombastično ih je prenio Jutarnji list te mnogi drugi mediji.

Ni N1 televizija, ni Jutarnji, a ni Oraclum, koliko nam je poznato, još se nisu ispričali zbog objave posve pogrešnih predviđanja izbornih rezultata.

I Nova TV skandalozno promašila

”Hrvatska demokratska zajednica može očekivati 28,2 posto potpore birača. Odmah iza je SDP s 20,1 posto potpore ispitanika. Zatim slijedi Živi zid, koji bi dobio 7,4 posto, dok Amsterdamska koalicija trenutačno osvaja 6,2 posto. Most bi prema istraživanju mogao dobiti 6,1 posto, a izborni prag prelazi još s 5,1 posto potpore i Nezavisna lista Mislava Kolakušića.

Prema istraživanju, HDZ dobiva 5, dok SDP osvaja 3 mandata, a po jedan mandat dobivaju Živi zid, Amsterdamska koalicija te Most. Za dvanaestog zastupnika bore se HDZ i Nezavisna lista Mislava Kolakušića”, objavila je Nova TV prije samo nekoliko dana (24. svibnja 2019.), rezultate redovitog istraživanje Crobarometra, koje za tu televiziju provodi agencija IPSOS.

Ni Nova TV, ni  IPSOS još uvijek se nisu ispričali hrvatskim građanima zbog promašenih prognoza.

I RTL televizija je prije svega nakoliko dana objavila posve krive izborne prognoze:

RTL: HDZ je od SDP-a jači za čak 10 postotaka?!

”Da su parlamentarni izbori provedeni početkom svibnja, HDZ bi i ovaj mjesec bio relativni izborni pobjednik. Na ljestvici preferencija političkih stranaka vrh pripada HDZ-u s izborom od 27,3 posto (prema 28,0 posto iz travnja). U odnosu na lanjski svibanj stožerna je stranka vladajuće koalicije zabilježila rast izborne podrške za oko jedan postotni bod (sada 27,3 posto prema lanjskih 26,4 posto). Uočava se i dalje velika razlika između dvije vodeće političke stranke (prednost HDZ-a je 10 postotnih bodova).

Živi zid je mjesecima treća politička stranka u zemlji, koja je nakon tromjesečnog negativnog trenda, zaustavila pad i početkom svibnja bilježi izbor od 9,6 posto (u odnosu na travanjskih 8,5 posto). Most se zadržao na sličnoj razini travanjske izborne podrške (sada 6,6 posto prema travanjskih 6,8 posto.

Na ljestvici rejtinga političkih stranaka iza vodećeg četverca slijedi Neovisni za Hrvatsku s izbornom potporom od 3,8 posto (prema 3,6 posto iz travnja). HSS je na šestom mjestu s izborom od 3,3 posto (3,4 posto u travnju), a slijedi stranka Bandić Milan 365 s 3 posto (2,6 posto u travnju). Nezavisna lista Mislava Kolakušića je na istoj razini podrške kao i u prvom mjerenju (2,8 posto). Na istoj razini potpore je i HNS koji bilježi rast izbora u posljednjih tri  mjeseca, odnosno od početka njihove kampanje za Europski parlament (u travnju 2,4 posto). Dalje slijedi stranka Start s izborom od 2,6 posto (u odnosu na 3,7 posto iz travnja, ali i 4,6 posto iz prvog mjerenja u veljači ove godine). Pet stranaka bilježi izbor između 1 i 2 posto (Pametno i Glas po 2 posto, IDS, Hrast i HSU po 1,2 posto). Sve ostale stranke bilježe izbor manji od 1 posto (uključujući HSLS, HDSSB, HDS i Demokrate kao parlamentarne stranke)”, objavila je RTL televizija rezultate istraživanja CRO Demoskopa za svibanj 2019. godine.

Ni oni se, koliko je poznato, nisu ispričali za tolike promašaje.

Ovolika odstupanja tobože ozbiljnih predizbornih istraživanja od stvarnih izbornih rezultata više su nego skandalozna te daju naslutiti da je ovdje, prema svemu sudeći, riječ o manipuliranju biračima, a ne – ozbiljnom i temeljitom predviđanju izbornih rezultata.

Dižu li umjetno rejting onima koji plate?

Postoje čak glasine (ne možemo tvrditi da su točne) da pojedine agencija dižu umjetno rejting onima koji im plate, a ruše pak onima koji nisu po volji naručiteljima plaćenih anketa…

Zbog čega su ovako veliki promašaji u predviđanju izbornih rezultata opasni za društvo? Prije svega zato što mnogi  odustaju od izlaska na birališta ili od svog prvog izbora – ako im ankete sugeriraju da njihov favorit nema šanse prijeći izborni prag…, što potpuno mijenja te iskrivljuje volju birača.

Zbog svega navedenog, ozbiljni mediji, odnosno oni kojima je bar malo stalo do vjerodostojnosti onoga što objavljuju, istog bi se trena trebali zahvaliti agencijama koje za toliko promašuju izborne rezultate, a građani bi trebali prestati obazirati se na te manipulacije i – pokazalo se – obične tlapnje.

FOTO: Screenshot N1 televizije, RTL televizije, YouTube snimke