Pučka pravobraniteljica: Razumljivo je da su mnogi ljuti; očekivali su 1000, a ne 800 kuna naknade Pučka pravobraniteljica: Razumljivo je da su mnogi ljuti; očekivali su 1000, a ne 800 kuna naknade
TweetEmailPrint ”Nama se također obraćaju korisnici zajamčene minimalne naknade s pitanjem zašto primaju 800, a ne 1000 kuna. Situacija u kojoj se komunicira samo... Pučka pravobraniteljica: Razumljivo je da su mnogi ljuti; očekivali su 1000, a ne 800 kuna naknade


”Nama se također obraćaju korisnici zajamčene minimalne naknade s pitanjem zašto primaju 800, a ne 1000 kuna. Situacija u kojoj se komunicira samo povećanje, bez informacije i pojašnjenja kako ono neće biti aktualno odmah, već da je zakon predvidio da se revizija provede unutar 6 mjeseci od njegovog stupanja na snagu, stvara prostor za zbunjenost i osjećaj da netko ne radi svoj posao te se građani osjećaju zakinutima za svoja prava”, ističu u Uredu pučke pravobraniteljice dodajući ”kako je razumljivo da su mnogi nezadovoljni, razočarani i ljuti”

Zar su vladajući mislili kako nitko neće skužiti da oni lažu i obmanjuju siromašne? Da par stotina tisuća potrebitih hrvatskih građana neće ni primijetiti da im zajamčena minimalna naknada i danas iznosi bijednih 800, a ne 1000 kuna – kako su u Vladi najavili početkom godine kada su donijeli novi Zakon o socijalnoj skrbi?!

Pitanja su to koja se nameću nakon još jednog skandala kojega su proizveli premijer Plenković i njegovi ministri – koji su javno govorili da su povećali pomoć potrebitima, ali nisu (namjerno?) objasnili da uvećane naknade neće biti isplaćene sve dok ne završi revizija svih korisnika socijalne skrbi, odnosno – tko zna do kada!

I u Uredu pučke pravobraniteljice potvrdili su da su zatrpani pritužbama i upitima nezadovoljnih građana.

Zašto nitko sve dosad nije obavijestio ljude?

”Hoće li Ured pučke pravobraniteljice reagirati zbog činjenice da su najsiromašniji hrvatski građani grubo zakinuti te na neki način prevareni, odgodom podizanja zajamčene minimalne naknade s 800 na 1000 kuna i to u vrijeme brojnih poskupljenja i sve većeg siromaštva?

Hoće li istražiti zašto nitko o ovome nije obavijestio korisnike socijalne skrbi?

Što će Ured pučke pravobraniteljice učiniti da pokuša ispraviti ovu veliku nepravdu (u vrijeme kada galopirajuća inflacija obezvrjeđuje i puno viša primanja, najsiromašniji su, odlukom Vlade RH, kažnjeni jer i dalje trebaju preživljavati od bijednih 800 kuna mjesečno)?

Kako komentirate izjavu Zvonka Mlinara, izvršnog predsjednika Hrvatske mreže za beskućnike, koji je kazao ”da misli da ovakav postupak nije korektan te da su odmah trebali podići iznos naknade, a reviziju raditi paralelno, a ne kočiti isplatu uvećanih naknada dok ne završi revizija”?

Kako odgovorne natjerati da odmah krenu s uvećanim naknadama?

Slažete li se s ocjenom Mile Mrvalja i Zvonka Mlinara da će ova revizija, koju provode ionako preopterećeni socijalni radnici, stvoriti još veći kaos i još veću birokratiziranost u ionako kaotičnom hrvatskom društvu?

Može li Ured Pučke pravobraniteljice pokušati izmijeniti ovu nepravdu te natjerati odgovorne da odmah krenu s isplatama uvećanih zajamčenih minimalnih naknada, jer mnogi ljudi u Hrvatskoj doslovce gladuju”, upitali smo Ured pučke pravobraniteljice.

Pučka pravobraniteljica: Još u svibnju obratili smo se Ministarstvu

Evo njihovog odgovora:

”Nakon pritužbi i upita građana, zbog postojećih otvorenih pitanja vezanih uz primjenu novoga Zakona, i to pogotovo u dijelu vezanom uz priznavanje zajamčene minimalne naknade (ZMN) postojećim korisnicima, još tijekom svibnja obratili smo se nadležnom Ministarstvu rada, mirovinskog sustava, obitelji i socijalne politike. Ukazali smo na moguće nekonzistentnosti u njegovoj primjeni, s posljedicama za korisnike ZMN-a, jedne od najugroženijih skupina građana.

S obzirom na stalna poskupljenja i sve veće troškove života, svakako da povećanje ZMN-a s 800 na 1000 kuna najugroženijim građanima koji svaki dan jedva spajaju kraj s krajem predstavlja bitnu razliku hoće li si uopće moći priuštiti čak i ono najosnovnije, poput kruha ili mlijeka, ili platiti režije.

Imajući to u vidu, razumljivo je da su mnogi od njih nezadovoljni, razočarani i ljuti jer su očekivali da će povećane naknade primiti odmah nakon stupanja novog Zakona na snagu. O razlozima zbog čega je građanima komunicirano samo povećanje naknade, ali ne, barem u dovoljnoj mjeri, i cjelokupna procedura provođenja zakonom propisanog postupka utvrđivanja ispunjenosti uvjeta za priznavanje prava ili „revizije“ u odnosu na postojeće korisnike ZMN-a, kao i rokovi i da povećanje neće biti trenutno, zaista ne možemo govoriti.

Kljčno je dobiti sve informacije

Naime, nama se također obraćaju postojeći korisnici ZMN-a s pitanjem o tome zašto primaju 800, a ne 1000 kuna. Situacija u kojoj se komunicira samo povećanje, bez informacije i pojašnjenja kako ono neće biti aktualno odmah, već da je zakon predvidio da se revizija provede unutar 6 mjeseci od njegovog stupanja na snagu stvara prostor za zbunjenost i osjećaj da netko ne radi svoj posao te se građani osjećaju zakinutima za svoja prava.

Dobiti sve potrebne informacije o ostvarivanju prava – što se sad dešava, u kojem vremenskom roku i što ako osoba nije zadovoljna revizijom je ključno.

Upravo zato smo i u Izvješću Hrvatskom saboru dali preporuku, i to u novom poglavlju o pravu na dobro upravljanje, da bi sva javnopravna tijela trebala na svojim web stranicama ili prostorijama gdje primaju građane jasno navesti, primjerice, popis usluga koje pružaju uz kratak opis procedure, a za ključne postupke, poput ostvarivanja prava na ZMN u ovom slučaju, izraditi detaljne letke ili slične materijale dostupne građanima s uputama o koracima, rokovima, potrebnoj dokumentaciji i načinima korištenja pravnih lijekova.

Nije propisano od kada će se priznavati pravo na uvećanu naknadu?!

To je iznimno važno za građane, ali i službenike koji rade u centrima za socijalnu skrb, jer njih se onda, ukoliko građani korisnici sustava ne dobiju točne, kvalitetne i razumljive informacije o tome na što točno imaju pravo, percipira kao one koji ne rade svoj posao ili koje nije briga za one o kojima bi trebali brinuti.

Dodatno, ono što potencijalno može predstavljati problem i što smo ukazali nadležnom ministarstvu je činjenica da novim Zakonom, ali, prema našim trenutnim spoznajama, ni na koji drugi način, nije propisano od kada će se korisnicima priznavati pravo na uvećanu ZMN – od donošenja novog rješenja nadležnog centra za socijalnu skrb (CZSS) koji provodi reviziju, što, dakle, može biti i do šest mjeseci nakon stupanja Zakona na snagu, ili od stupanja na snagu Odluke Vlade RH kojom je definirano povećanje ZMN-a , tj. od 26. veljače 2022.

U svakom slučaju, trenutna nejasna situacija u praksi može rezultirati neujednačenošću postupanja, arbitrarnošću i nejednakošću među postojećim korisnicima kojima pravo na ZMN bude ponovno priznato, a time i kršenjem njihovih ljudskih prava.

Neće svi u isto vrijeme dobiti nova rješenja

Naime, postupajući po pritužbama, saznali smo da su pojedini CZSS-i odmah po službenoj dužnosti započeli s provođenjem postupaka revizije. No, zbog velikog broja ukupnog broja korisnika ZMN-a i drugih usluga socijalne skrbi, čak i unutar istog CZSS-a, ali i od ranije postojećih problema u sustavu socijalne skrbi vezanih za nedostatan broj socijalnih radnika i njihovu preopterećenost ili različit broj korisnika o kojima vode brigu, svi korisnici ZMN-a neće istovremeno dobiti nova rješenja.

Od ministarstva smo zatražili i informaciju jesu li predvidjeli ovu situaciju i donijeli uputu o postupanju kod pokretanja postupaka za priznavanje ZMN-a postojećim korisnicima, no, još uvijek nismo dobili odgovor na kojem ćemo svakako inzistirati”, stoji u odgovorima Ureda pučke pravobraniteljice, koje je potpisao Hrvoje Novak, savjetnik pučke pravobraniteljice za promicanje ljudskih prava, suradnju i odnose s javnošću.

GLAD U ZAGREBU: ‘Izgradili smo državu, a dobili crkavicu; da nije pučke kuhinje, bili bi gladni!’

STROGI NA SIROTINJI: Minimalna naknada ostaje 800 kuna sve dok ne prekontroliraju sve potrebite!

FOTO: Red ispred Pučke kuhinje na Svetom duhu; Tena Šimonović Einwalter, pučka pravobraniteljica (screenshot videosnimke)

Tekst je dio projekta ‘Upozoravamo na probleme potrebitih i konkretno im pomažemo‘, koji je sufinanciran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija – Agencije za elektroničke medije