SVAKI TJEDAN LAŽNJAK JEDAN: Umjesto da se govori o nezadovoljstvu učitelja reformom, vade se lažne diplome SVAKI TJEDAN LAŽNJAK JEDAN: Umjesto da se govori o nezadovoljstvu učitelja reformom, vade se lažne diplome
TweetEmailPrint Zašto ćemo i nadalje umjesto sustavnog rješenja problema na kapaljku otkrivati lažnjake? Odgovor se mnogima neće svidjeti. Zato što se kao popratna pojava... SVAKI TJEDAN LAŽNJAK JEDAN: Umjesto da se govori o nezadovoljstvu učitelja reformom, vade se lažne diplome


Zašto ćemo i nadalje umjesto sustavnog rješenja problema na kapaljku otkrivati lažnjake? Odgovor se mnogima neće svidjeti. Zato što se kao popratna pojava kampanji otkrivanja lažnih diploma javlja publicitet koji svako novo otkriće donosi inicijatorici. Umjesto da se prenose informacije o stvarnim problemima, kao što su nezadovoljstvo učitelja i nastavnika zbog nedostatnih priprema za reformu, gotovo na tjednoj bazi fabriciraju se izmišljeni problemi, kao što je zatvaranje malih škola, ili se prenaglašavaju postignuća, kao što je otkriće lažnih diploma

Piše: Željko Stipić

Unatrag tri mjeseca, otprilike jednom tjedno, javnost se zabavljalo novim otkrićima učitelja i nastavnika s nevjerodostojnim diplomama.  Lažnih je diploma zasad otkriveno 12 i nastavi li se ovim ritmom, do kraja kampanje moglo bi ih biti nekoliko puta više.

Unatoč tome što će sigurno biti onih koji će svako „traženje dlake u jajetu“ najuspješnijoj akciji ministrice Blaženke Divjak zlonamjerno protumačiti gotovo i kao naklonost lopovluku, iz više razloga, a napose zbog nesrazmjera između uloženog i ostvarenog te popratnog učinka ministričine kampanje, najnoviji „lov na vještice“, zaslužuje osvrt.

Kao prvo, uljezima, a svi oni koji imaju nevjerodostojne diplome jesu najobičniji uljezi, nema mjesta u školama. Sramota je svih prosvjetnih ministara do sada što se dopustilo rad s lažnim diplomama u školama. Na žalost, ako je sramota bivših vlastodržaca to što u školama rade i oni koji ne bi smjeli, sramota je aktualnih obnašatelja vlasti što se uhvaćenima s lažnim diplomama neće dogoditi ništa osim što će ostati bez posla. Izgradnja nakaradnog pravosudnog sustava ostavština je ove kao uostalom i svih prijašnjih vlada.

Naime, dosadašnja iskustva s kaznenim prijavama po ovom osnovu su takva, da bez obzira gonilo se optužene, zbog izrade krivotvorine ili zbog sudjelovanja u prijevari, kratkotrajna uvjetna kazna najviše je što može sustići prijestupnika.

Kako nikakvih drugih kazni, kao što su npr. vraćanje plaća ili oduzimanje radnog staža, ne može biti, jedina posljedica će biti čišćenje žita od kukolja. Ovo nikako nije malo, no pravo je pitanje: Može li se brže, jeftinije, svrhovitije?  Važno je ne smetnuti s uma da ove vrste zlouporaba u školama ima sigurno manje nego drugdje. Prisjetimo se kako je u jednoj sličnoj kampanji samo u ZET-u, gdje radi nešto manje od 4 tisuće zaposlenih, pronađeno  čak 115 lažnjaka. U Hrvatskim šumama na nekih 8 tisuća zaposlenih otkriveno je 30-ak nevjerodostojnih. Usporedbe radi, u osnovnim i srednjim školama, gdje radi oko 50-ak tisuća učitelja i nastavnika, brojka uhvaćenih s prstima u pekmezu jedva prelazi 10.  Dakle, problem koji se drugdje mjeri postocima, npr. u ZET-u, u školstvu je mjerljiv promilima.

I dok javnost, posredstvom medija, i dalje bude zaokupljena otkrićima lažnih učitelja i nastavnika, a samim time stanje u školstvu prikazuje se isključivo ekscesnim, još ćemo jednom ponoviti prijedlog o izradi dvaju registara, registra diplomanata i registra zaposlenih u školama.  Sama najava izrade registra dovest će do bijega iz škola svih onih kojima u školama nije mjesto. Registri će svima involviranim u postupak zapošljavanja, a napose ravnateljima škola, omogućiti provjeru svih onih koji će se u školama zaposliti. Registrima će, s jedne će strane, problem prevenirati, dok će, s druge strane, odgovornost za eventualno zapošljavanje kandidata s nevjerodostojnim dokumentima biti isključivo na ravnateljima.

Zašto ćemo ipak i nadalje umjesto sustavnog rješenja problema na kapaljku otkrivati lažnjake? Odgovor na ovo pitanje mnogima se neće svidjeti. Zato što se kao popratna pojava kampanji otkrivanja lažnih diploma javlja upravo publicitet koji svako novo otkriće donosi inicijatorici. Umjesto da se u javnosti prenose informacije o stvarnim problemima, kao što su npr. nezadovoljstvo učitelja i nastavnika zbog nedostatnih priprema za reformu, gotovo na tjednoj bazi fabriciraju ili potpuno izmišljeni problemi, kao što je zatvaranje malih škola, ili se prenaglašavaju postignuća, kao što je npr. otkriće lažnih diploma.  I jedno i drugo  sjajno funkcionira u post-činjeničnoj demokraciji koja se iz bijeloga svijeta definitivno preselila i kod nas. Jedna od sve važnijih adresa za obmanjivanja javnosti svakako je: Donje Svetice 38.

FOTO: Screenshot YouTube snimki