LAŽLJIVA ISTRAŽIVANJA: Iako su se na izborima OSRAMOTILI, televizije i dalje objavljuje sumnjive ankete! LAŽLJIVA ISTRAŽIVANJA: Iako su se na izborima OSRAMOTILI, televizije i dalje objavljuje sumnjive ankete!
NASTAVLJA SE MANIPULIRANJE JAVNOŠĆU, ŽIVI ZID NAJVEĆA ŽRTVA UMJETNOG DIZANJA REJTINGA

LAŽLJIVA ISTRAŽIVANJA: Iako su se na izborima OSRAMOTILI, televizije i dalje objavljuje sumnjive ankete!

HrvatskaIzdvojenoPolitika 14. lipnja 2019. D.K.

Nakon što su se uoči izbora izblamirali skandalozno promašenim rejtinzima stranaka i lista, CRO Demoskop i RTL sada objavljuju rezultate prema kojima je rejting... LAŽLJIVA ISTRAŽIVANJA: Iako su se na izborima OSRAMOTILI, televizije i dalje objavljuje sumnjive ankete!

Nakon što su se uoči izbora izblamirali skandalozno promašenim rejtinzima stranaka i lista, CRO Demoskop i RTL sada objavljuju rezultate prema kojima je rejting Živom zidu naglo pao (s 9,6 posto u svibnju na 5,4 posto u lipnju), dok rejting Mislava Kolakušića, tobože, naglo raste (s 2,8 posto u svibnju, na 7 posto u lipnju).  Prava je istina, prema svemu sudeći, da je rejting Kolakušića i u svibnju bio oko 8 posto, a ne 2, 8 posto dok je rejting Živog zida bio nešto viši od pet posto, što su pokazali i rezultati izbora. A to što agencije i mediji, čini se, nisu htjeli ili nisu smjeli najaviti sigurno osvajanje barem jednog mandata Kolakušićeve liste, sasvim je druga priča

Na izborima za Europski parlament, kao i na nekoliko posljednjih izbora u RH, najšira javnost se imala prilike uvjeriti da naj-razvikanije agencije koje provode mjesečna istraživanja preferencija političkih stranaka – umjesto da informiraju javnost – najčešće manipuliraju javnošću!

Svega nekoliko dana uoči izbora objavili su, da podsjetimo, posve pogrešne predizborne prognoze.

‘Ceo fudbal’ promašili su i uoči prethodnih parlamentarnih, a pogotovo su se osramotili na zadnjim predsjedničkim izborima, što teško da može biti slučajnost (najavili su sigurnu i uvjerljivu pobjedu Ive Josipovića, a svi znamo da ‘bijela glava’ već odavno ne stoluje na Pantovčaku).

No, unatoč učestalim skandaloznim promašajima, vodeći hrvatski mediji nastavili su, kao da se ništa nije dogodilo, na velika zvona objavljivati rezultate ‘istraživanja’ istih tih posve nepouzdanih agencija.

Novinari i analitičari, koji su prije nedavnih izbora imali prilike vidjeti rezultate nekih drugih, relevantnih istraživanja popularnosti hrvatskih političkih stranaka, znali su da Živi zid i Most imaju bitno niži rejting od onoga kojega su im davale sveprisutne agencije i glavne televizijske kuće, a znali su također da rejting HDZ-a uopće nije toliko viši od rejtinga SDP-a, kao što su sugerirale ‘vodeće’ agencije.

Rezultati izbora pokazali su da je stvarno stanje doista takvo, odnosno da ‘vodeće agencije’ nisu ni približno precizno predvidjele ishode izbora.

Ta činjenice baca dodatnu sumnju na pravi smisao redovitog objavljivanja rezultata preferencija političkih stranaka. Pravi je cilj, čini se, manipulirati, a ne informirati javnost!

A kakve mogu biti posljedice ‘muljanja javnosti’, odnosno umjetnog napuhivanja ili umjetnog rušenja nečijeg rejtinga, moglo se najbolje, prema svemu sudeći, vidjeti na slučaju Živog zida.

Pojedina ozbiljna istraživanja – primjerice istraživanja Preferencija.hr, provedena u srpnju, kolovozu i rujnu 2018. na reprezentativnom uzorku od 1800 ispitanika pravilno raspoređenim po županijama, spolu i dobi…,  pokazala su da Živi zid uopće nema toliko veliku podršku birača – koliko su im u to doba davale spomenute agencije i velike televizijske kuće.

Prema Preferencijama.hr, rejting Živog zida u kolovozu 2018. bio je 6,18, posto, a u rujnu iste godine tek 5,45 posto.

Ne obazirući se na rezultate tih istraživanja, glavni mediji i dalje su u to vrijeme trubili po svome – uvjeravajući javnost da Živi zid debelo prelazi rejting od 10 posto.

CRO Demoskop i RTL objavili su, naime, da je Živi zid u kolovozu 2018. imao rejting od čak 13,2 posto podrške birača, a u rujnu taj je rejting pao na navodno 12,7 posto!

Rezultati nedavnih izbora za Europski parlament pokazali su da je rejting Živog zida debelo ispod onoga što je tvrdila RTL televizija, na temelju istraživanja CRO Demoskopa (početkom svibnja ove godine tvrdili su da Živi zid ima podršku 9,6 posto birača – izbori su pokazali pravo stanje).

Zašto je rejting Živog zida umjetno napuhivan?

Analizirajući prošle godine veliki raskorak između rejtinga kojemu je Živom zidu davao CRO Demoskop i Crobarometar (znatno iznad 10 posto podrške birača), s onim kojega je Živi zid imao u istraživanju Preferencije.hr-a (od 5 do 7 posto), pojedini analitičari tvrdili su da se Živom zidu umjetno diže rejting kako bi se stvorili uvjeti za veliku koaliciju HDZ-a i SDP-a!

Trebalo je, bili su uvjereni naši sugovornici, stvoriti uvjerenje da je ‘populistički i nezreli’ Živi zid toliko ojačao, da se jedino uz pomoć velike koalicije može složiti koliko toliko stabilna većina. Bez takvog javnog mnijenja, teško da je bilo moguće složiti koaliciju SDP-HDZ.

Zato su, prema nekim saznanjima i razmišljanjima, agencije u nebesa dizale Živi zid, premda su objektivna istraživanja pokazivala da Sinčićeva stranka nema ni približno toliku podršku birača.

Kakve su posljedice tih manipulacija?

Bi li zadnjih dana svjedočili rijetko viđenom kršu i lomu u Živom zidu, odnosno velikom raskolu i ružnom raspadu političke stranke te mučnim svađama Sinčića, Pernara i Bunjca, da su živozidaši uoči izbora bili svjesni da im rejting nije oko 10 posto ili čak i viši od toga – kako su ih mjesecima uvjeravale agencije i veliki mediji, već gotovo dvostruko manji?

Da su znali svoju pravu snagu, vjerojatno se ne bi, nakon izbora, toliko razočarali i vjerojatno ne bi u javnost izlazili s mučnim svađama i prepucavanjima, koja će ih na koncu skupo stajati. Čini se, naime, da su se pojedini živozidaši polakomili za foteljom u Europskom parlamentu, jer su bili uvjereni da im rejting kod birača naglo pada, što bi značilo da na slijedećim parlamentarnim izborima neće ni prijeći izborni prag (ako su sa više od 13 posto podrške u kolovozu prošle godine – pali na pet posto u svibnju ove, …),  premda je njihov rejting bio relativno stabilan od prošlih parlamentarnih do nedavnih Euro-parlamentarnih izbora (nitko, doduše, ne može sa sigurnošću tvrditi da se Palfi, Pernar i Bunjac ne bi ‘počupali’ i bez ovog, vjerojatnog, manipuliranja anketama).

Sada, pak, nakon što su se izblamirali pogrešnim prognozama uoči nedavnih izbora, CRO Demoskop i RTL objavljuju ankete prema kojima rejting Živom zidu naglo pada (s 9,6 posto u svibnju ove godine, na 5,4 posto u lipnju), dok rejting Mislava Kolakušića, tobože, naglo raste (s 2,8 posto u svibnju, na 7 posto u lipnju).

Prava je istina, međutim, da je rejting Mislava Kolakušića i u svibnju bio, prema svemu sudeći, oko 8 posto, a ne 2, 8 posto (?!) dok je rejting Živog zida bio nešto viši od pet posto, što su pokazali i rezultati izbora.

A to što pojedine agencije i mediji Mislavu Kolakušiću, nisu htjeli ili nisu smjeli priznati njegovih osam posto podrške birača (tko zna koliko bi dobio da mu nisu u medijima rušili rejting lažnim prognozama…), posve je druga priča.

Zato ćemo ovdje ponoviti upozorenje koje je ispod objave rezultata posljednjeg istraživanja preferencija političkih stranaka napisao kolega s portala Teleskop.hr:

”Upozoravamo čitatelje da istraživanja  Promocije plus uzimaju s velikom rezervom. Istraživanja Agencije pokazala su se vrlo nepouzdana na proteklim izborima za Europski parlament”, piše Teleskop ispod objave rezultata Promocije plus, u tekstu pod naslovom: Mislav Kolakušić izbio na treće mjesto: Plenković u problemima, HDZ i dalje gubi popularnost.

EVO KAKO VARAJU BIRAČE: Podsjećamo na objave promašenih predizbornih anketa kojima su MULJALI građane
FOTO: Screenshot snimke N1 televizije; snimke RTL televizije

Komentari